For at være forberedt til kunder med en direkte TPMS i køretøjet, er følgende foranstaltninger nødvendige:
Der findes forskellige typer af programmerings-/diagnoseværktøjer med forskelligartede funktioner i en prisafstand fra 500-1500 EUR.
For en diagnose træder værktøjerne i kontakt med sensorerne over radiosignal, så forstyrrelsen i TPMS bliver vist på værktøjs-display. I reglen er det kun apparater i den højere prisklasse, der råder over funktionen, der fremstiller en direkte grænseflade med OBD og derover lærer nye sensorer. For programmering af universal sensorerne med de køretøjstypiske data og en klonet eller nyoprettet sensor-ID, er et programmeringsværktøj uundgåelig. Med enkelte Tools er det sågar muligt, at optage kontakt med allerede indbyggede sensorer over radiosignal og programmere bagefter.
Hver producent kan anvende en anden sensor type for originaludstyringen af kørertøjerne. Af denne grund findes der i mellemtiden over 150 forskellige sensor modeller på markedet.
Krav:
Originalsensorer er allerede forprogrammeret med køretøjsspecifikke detaljer, sensoren kan altså kun bruges i nogle bestemte køretøjer. På grund af mængden af forskellige sensorer, vil værkstedets lagerbeholdning og den bundne kapital stige (af de vigtigste original sensorer skal der altid være mindst 4 stykker på lager), for at betjene kunderne tilfredsstillende.
Ikke-programmerede universal sensorer er ikke forprogrammeret, kan integreres problemløst i de fleste køretøjer. Der vil derfor ikke blive benyttet en stor mængde af sensorer som ved originale sensorer, for at betjene alle kunder (en grundlæggende beholdning af universal sensorer er tilstrækkelig). For universal sensorerne bliver der rigtignok anvendt et specielt programmeringsværktøj, for at kunne programmere sensorerne køretøjsspecifik. Over dette værktøj finder man i første skridt køretøjets tekniske data og dækkenes position, hvor sensorerne der skal programmeres befinder sig bestemmes (f.eks. forreste venstre). Ved tilslutning bliver original sensor genkendt af programmeringsenheden (alt efter Software, f.eks. gennem input af sensor-ID eller automatisk indsamling ved placering af original sensoren) og de samlede data bliver benyttet til programmering af den nye sensor. Original sensoren bliver så at sige imiteret. Skulle der ikke være nogen gammel original sensor til rådighed, kan der også oprettes en ny sensor-ID over programmeringsværktøjet.
For montage af sensorerne bliver der benyttet specialværktøj for en professionel montage eller demontage. Disse værktøj simplificerer montagen/demontagen af sensorerne og sikrer, at møtrik og ventil for sensorholdning bliver fastgjort med det rigtige drejemoment.
Sensorerne bliver anbragt indenfor dækket på bestemte dækventiler:
For fastgørelsen kan man vælge mellem en aluminium- og en Snap-In-Ventil (gummiventil), hvorved der for begge ventilarter findes særskilte udførelser på sensorer (forsikring af kompatibiliteten af ventil og sensor). En Snap-In-Ventil er i reglen bedre og nemmere at anvende end en aluminium-ventil. Men på grund af de virkende certrifugalkræfter fra en maksimal-hastighed fra 210 km/h er en Snap-In-Ventil ikke anvendbar, for disse høje hastigheder skal der anvendes et aluminium ventil. Ved hvert dækskifte burde der laves et vedligehold på ventilen, hvor ventilindsats, ventilhætte, møtrik, skive og pakning bliver fornyet. For disse vedligehold findes specielle service-kit, som indeholder de benyttede reservedele.
Snap-In-Ventil:
Aluminium-Ventil:
Efter at sensorerne er blevet programmeret og er indbygget i dækket, skal det sikres, at køretøjet også genkender sensoren og kommunikationen mellem sensor og læseudstyret fungerer. Dertil skal sensorerne for den centrale modtager (styre- og dataforarbejdningsenhed for TPMS) blive aktiveret, når en ny sensor-ID er blevet anvendt/oprettet eller den oprindelige hjulposition er blevet ændret.
Der findes 3 typer læring/programmering af en ny sensor (afhængig af køretøjets kompetencer):
Gennem den direkte TPMS kommer der ændringer i arbejdsprocesserne på værkstedet, hvad angår vedligehold og dækservice.
Vigtigt er det, at forberede medarbejderne på disse forandringer, så alle kunder kan blive betjent af uddannet personale og der ikke opstår nogle fejl ved rådgivning og bearbejdning af TPMS. Det anbefales, at lade medarbejderne deltage på specielle kurser, for at lære omgangen med TPMS. Der er forskellige udbydere for TPMS -kurser.