Ved direkte TPMS skal sensorerne kontrolleres af en dækservice.
På køretøjer, der er underlagt TPMS-pligten, skal alle dæk udstyres med sensorer.
Skal der monteres et nyt dæk på køretøjet, skal der ligeledes indbygges en sensor, der er kompatibel med køretøjets TPMS.
Der skal straks opsøges et værksted eller bilen skal standses og en uheldsservice skal tilkaldes, da der foreligger et defekt dæk og køresikkerheden ikke er tilstede.
Bliver der vist en advarsel på displayet, skal der straks opsøges et værksted, da det enten er TPMS der fejler eller der foreligger et lufttrykstab.
En indirekte eller direkte TPMS bliver allerede indbygget ved køretøjets fremstilling. Skulle producenten ikke have bygget en TPMS ind på køretøjet, skulle det ikke være nødvendig med en supplering, da køretøjet ikke er underlagt TPMS-pligten.
Et værksted, der tilbyder TPMS-service kan informere omkring reservedele som f.eks. en service-kit til ventil vedligehold eller en reservesensor.
Bemærk venligst, at der på grund af den komplekse teknologi for TMPS anbefales et professionelt værksted, der råder over passende special- og programmeringsværktøj for dækskifte, vedligeholdelsesarbejde og ved problemer (f.eks. advarsel på display).
Ventilerne til sensorerne udsættes for en naturlig slitage og skal vedligeholdes regelmæssigt (anbefaling: ved hvert dækskifte).
Et værksted med TPMS-service kan udføre vedligeholdelsen.
De kører en personbil eller en autocamper. Så skal De vide følgende:
Følgende skal iagttages under en dækservice ved direkte TPMS:
I køretøjer, der er underlagt TPMS-pligt, blev der indbygget en indirekte eller direkte TPMS allerede ved fremstillingen, ellers kan køretøjet ikke få en typegodkendelse eller tilladelse inden for EU-landene.
En efterfølgende montering af en TPMS er ikke forpligtende.