Dæktryksovervågning ved hjælp af sensorer i hvert dæk, der måler trykket og temperaturen. Sender de opsamlede data over radiosignal til en central modtager, databehandling, visning på display til bilisten
Sammenlignet med indirekte TPMS
Benyttelse af eksisterende sensorer for ESP/ABS gennem vurdering af dæktrykket ved omdrejningstal for dækkene og videresende data til den centrale styreenhed (ECU=Electronic Control Unit)
Ved tryktab:
Sammenlignet med direkte TPMS:
Mål:
Fordele:
Tidsmæssige bestemmelser for udstyring med en TPMS:
Allerede ved køretøjsfremstillingen skal der være en direkte eller indirekte TPMS integreret, en senere udstyring er ikke forskriftsmæssig.
Egenskaber til TPMS iflg. EU-lovgivning:
I de følgende situationer kommer bilejeren eller det opsøgte værksted i kontakt med den direkte TPMS:
Konsekvenser for bilejeren:
På grund af den komplekse teknologi for TPMS bliver det sværere for bilejeren, selv at udføre et dækskifte. Ved pludselig lysning af advarsels signalet (f.eks. defekte dæk eller defekte sensorer) og ved dækskifte, benytter man sig af et værksted med tilsvarende service.
Konsekvenser for værkstedet:
For værksteder er det derfor absolut nødvendigt, at forberede sig på den nye teknologi og tage forholdsreglerne i god tid, for at betjene kunder med et køretøj med TPMS og for at placere sig selv på markedet som specialist indenfor området.
Nu om dage er der talrige køretøjer med en direkte TPMS på markedet, hvorfor værksteder vil blive konfronteret med Softwaren og kundernes servicekrav allerede inden den 1. November 2014.
I de kommende år vil forekomsten af TPMS i værktøjer stige yderligere. Alle disse køretøjer har et behov for reserve-sensorer eller sensorer til udstyring af vinterdæk, hvorved der vil opstå et enormt salgspotentiale for værkstederne på de tilsvarende ydelser.
Ved siden af den nødvendige knowhow skal værkstederne have de passende værktøjer (f.eks. til problemdiagnose eller til programmering af sensorerne) og reservedele (f.eks. pakninger, ventiler eller alle sensorer).