TMPS-pligten præsenterer værkstederne for mange ændringer og udfordringer med henblik på teknologien af direkte TPMS. Markedsudviklingen er meget positiv med henblik på udbredelsen af TPMS, hvorfor forberedelse på teknologien i god tid vil være en fordel.
Ved forberedelse til arbejdet med direkte TPMS er følgende punkter til hjælp:
Anbefalinger til arbejdsforløb, når kunden ønsker en diagnose og problemløsning ved advarselslampens blink, vedligehold af TPMS eller dækservice (f.eks. dækskifte, montage/demontage):
Bemærk: Da en funktionsdygtig TPMS er en bestanddel af ibrugtagningstilladelsen, skal værkstedet sikre funktionaliteten efter hvert indgreb. En tilsvarende dokumentation af tilstanden for TPMS før og efter gennemførelse af vedligehold, diagnose og kundeordre fremstiller en sikring i forbindelse med ansvar og garanti.
For at være forberedt til kunder med en direkte TPMS i køretøjet, er følgende foranstaltninger nødvendige:
Hver producent kan anvende en anden sensor type for originaludstyringen af kørertøjerne. Af denne grund findes der i mellemtiden over 150 forskellige sensor modeller på markedet.
Krav:
Originalsensorer er allerede forprogrammeret med køretøjsspecifikke detaljer, sensoren kan altså kun bruges i nogle bestemte køretøjer. På grund af mængden af forskellige sensorer, vil værkstedets lagerbeholdning og den bundne kapital stige (af de vigtigste original sensorer skal der altid være mindst 4 stykker på lager), for at betjene kunderne tilfredsstillende.
Ikke-programmerede universal sensorer er ikke forprogrammeret, kan integreres problemløst i de fleste køretøjer. Der vil derfor ikke blive benyttet en stor mængde af sensorer som ved originale sensorer, for at betjene alle kunder (en grundlæggende beholdning af universal sensorer er tilstrækkelig). For universal sensorerne bliver der rigtignok anvendt et specielt programmeringsværktøj, for at kunne programmere sensorerne køretøjsspecifik. Over dette værktøj finder man i første skridt køretøjets tekniske data og dækkenes position, hvor sensorerne der skal programmeres befinder sig bestemmes (f.eks. forreste venstre). Ved tilslutning bliver original sensor genkendt af programmeringsenheden (alt efter Software, f.eks. gennem input af sensor-ID eller automatisk indsamling ved placering af original sensoren) og de samlede data bliver benyttet til programmering af den nye sensor. Original sensoren bliver så at sige imiteret. Skulle der ikke være nogen gammel original sensor til rådighed, kan der også oprettes en ny sensor-ID over programmeringsværktøjet.
Kunder skal informeres om:
Kvalificering / uddannelse af medarbejderne:
Ved et køretøj med direkte TPMS skal følgende overvejes:
For montage af sensorerne bliver der benyttet specialværktøj for en professionel montage eller demontage. Disse værktøj simplificerer montagen/demontagen af sensorerne og sikrer, at møtrik og ventil for sensorholdning bliver fastgjort med det rigtige drejemoment.
Sensorerne bliver anbragt indenfor dækket på bestemte dækventiler:
For fastgørelsen kan man vælge mellem en aluminium- og en Snap-In-Ventil (gummiventil), hvorved der for begge ventilarter findes særskilte udførelser på sensorer (forsikring af kompatibiliteten af ventil og sensor). En Snap-In-Ventil er i reglen bedre og nemmere at anvende end en aluminium-ventil. Men på grund af de virkende certrifugalkræfter fra en maksimal-hastighed fra 210 km/h er en Snap-In-Ventil ikke anvendbar, for disse høje hastigheder skal der anvendes et aluminium ventil. Ved hvert dækskifte burde der laves et vedligehold på ventilen, hvor ventilindsats, ventilhætte, møtrik, skive og pakning bliver fornyet. For disse vedligehold findes specielle service-kit, som indeholder de benyttede reservedele.
Snap-In-Ventil:
Aluminium-Ventil:
Fordele
Ulemper
Løsning: Kompensation for det stigende tidsforbrug ved et godt forarbejde, som f.eks. ved telefonisk aftale forud for kundeordre eller rettidig klargøring af materiale
Løsning: Bedre forståelse for meromkostningerne gennem en bedre kunderådgivning og information om TPMS med henvisning til lovbestemmelser samt betoning af sikkerhedsaspektet
Løsning: Kvalificering af personalet ved selvlæring, træning og uddannelse, god informationsdeling og kommunikation mellem medarbejderne til at fremme know-how
Gennem den direkte TPMS kommer der ændringer i arbejdsprocesserne på værkstedet, hvad angår vedligehold og dækservice.
Vigtigt er det, at forberede medarbejderne på disse forandringer, så alle kunder kan blive betjent af uddannet personale og der ikke opstår nogle fejl ved rådgivning og bearbejdning af TPMS. Det anbefales, at lade medarbejderne deltage på specielle kurser, for at lære omgangen med TPMS. Der er forskellige udbydere for TPMS -kurser.
Efter at sensorerne er blevet programmeret og er indbygget i dækket, skal det sikres, at køretøjet også genkender sensoren og kommunikationen mellem sensor og læseudstyret fungerer. Dertil skal sensorerne for den centrale modtager (styre- og dataforarbejdningsenhed for TPMS) blive aktiveret, når en ny sensor-ID er blevet anvendt/oprettet eller den oprindelige hjulposition er blevet ændret.
Der findes 3 typer læring/programmering af en ny sensor (afhængig af køretøjets kompetencer):
Der findes forskellige typer af programmerings-/diagnoseværktøjer med forskelligartede funktioner i en prisafstand fra 500-1500 EUR.
For en diagnose træder værktøjerne i kontakt med sensorerne over radiosignal, så forstyrrelsen i TPMS bliver vist på værktøjs-display. I reglen er det kun apparater i den højere prisklasse, der råder over funktionen, der fremstiller en direkte grænseflade med OBD og derover lærer nye sensorer. For programmering af universal sensorerne med de køretøjstypiske data og en klonet eller nyoprettet sensor-ID, er et programmeringsværktøj uundgåelig. Med enkelte Tools er det sågar muligt, at optage kontakt med allerede indbyggede sensorer over radiosignal og programmere bagefter.
En indirekte eller direkte TPMS bliver allerede indbygget ved køretøjets fremstilling. Skulle producenten ikke have bygget en TPMS ind på køretøjet, skulle det ikke være nødvendig med en supplering, da køretøjet ikke er underlagt TPMS-pligten.
Et værksted, der tilbyder TPMS-service kan informere omkring reservedele som f.eks. en service-kit til ventil vedligehold eller en reservesensor.
Bemærk venligst, at der på grund af den komplekse teknologi for TMPS anbefales et professionelt værksted, der råder over passende special- og programmeringsværktøj for dækskifte, vedligeholdelsesarbejde og ved problemer (f.eks. advarsel på display).
I køretøjer, der er underlagt TPMS-pligt, blev der indbygget en indirekte eller direkte TPMS allerede ved fremstillingen, ellers kan køretøjet ikke få en typegodkendelse eller tilladelse inden for EU-landene.
En efterfølgende montering af en TPMS er ikke forpligtende.
Følgende skal iagttages under en dækservice ved direkte TPMS:
Ved direkte TPMS skal sensorerne kontrolleres af en dækservice.
På køretøjer, der er underlagt TPMS-pligten, skal alle dæk udstyres med sensorer.
Skal der monteres et nyt dæk på køretøjet, skal der ligeledes indbygges en sensor, der er kompatibel med køretøjets TPMS.
De kører en personbil eller en autocamper. Så skal De vide følgende:
Bliver der vist en advarsel på displayet, skal der straks opsøges et værksted, da det enten er TPMS der fejler eller der foreligger et lufttrykstab.
Ventilerne til sensorerne udsættes for en naturlig slitage og skal vedligeholdes regelmæssigt (anbefaling: ved hvert dækskifte).
Et værksted med TPMS-service kan udføre vedligeholdelsen.
Ved anvendelse af uheldshjælpere, som f.eks. uheldsspray, kan det føre til kemiske reaktioner, som kan beskadige sensor og dækkene.
Der skal straks opsøges et værksted eller bilen skal standses og en uheldsservice skal tilkaldes, da der foreligger et defekt dæk og køresikkerheden ikke er tilstede.
Benyttelse af eksisterende sensorer for ESP/ABS gennem vurdering af dæktrykket ved omdrejningstal for dækkene og videresende data til den centrale styreenhed (ECU=Electronic Control Unit)
Ved tryktab:
Sammenlignet med direkte TPMS:
I de følgende situationer kommer bilejeren eller det opsøgte værksted i kontakt med den direkte TPMS:
Konsekvenser for bilejeren:
På grund af den komplekse teknologi for TPMS bliver det sværere for bilejeren, selv at udføre et dækskifte. Ved pludselig lysning af advarsels signalet (f.eks. defekte dæk eller defekte sensorer) og ved dækskifte, benytter man sig af et værksted med tilsvarende service.
Konsekvenser for værkstedet:
For værksteder er det derfor absolut nødvendigt, at forberede sig på den nye teknologi og tage forholdsreglerne i god tid, for at betjene kunder med et køretøj med TPMS og for at placere sig selv på markedet som specialist indenfor området.
Nu om dage er der talrige køretøjer med en direkte TPMS på markedet, hvorfor værksteder vil blive konfronteret med Softwaren og kundernes servicekrav allerede inden den 1. November 2014.
I de kommende år vil forekomsten af TPMS i værktøjer stige yderligere. Alle disse køretøjer har et behov for reserve-sensorer eller sensorer til udstyring af vinterdæk, hvorved der vil opstå et enormt salgspotentiale for værkstederne på de tilsvarende ydelser.
Ved siden af den nødvendige knowhow skal værkstederne have de passende værktøjer (f.eks. til problemdiagnose eller til programmering af sensorerne) og reservedele (f.eks. pakninger, ventiler eller alle sensorer).
Dæktryksovervågning ved hjælp af sensorer i hvert dæk, der måler trykket og temperaturen. Sender de opsamlede data over radiosignal til en central modtager, databehandling, visning på display til bilisten
Sammenlignet med indirekte TPMS
Mål:
Fordele:
Tidsmæssige bestemmelser for udstyring med en TPMS:
Allerede ved køretøjsfremstillingen skal der være en direkte eller indirekte TPMS integreret, en senere udstyring er ikke forskriftsmæssig.
Egenskaber til TPMS iflg. EU-lovgivning: